بررسی مشخصات فنی هیوندای النترا ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸
نسل ششم هیوندای النترا اواسط دهه ۹۰ شمسی هم به عنوان یک خودرو وارداتی به بازار ایران رسید و هم روی خط مونتاژ کرمان موتور قرار گرفت. امضای توافق برجام در سال ۹۵ موجب شد تا همکاری خودروسازان داخلی و خارجی مثل کرمان موتور و هیوندای برای مونتاژ ماشینهایی مانند النترا از سر گرفته شود و واردات خودرو رونق بگیرد. نسل ششم هیوندای النترا همزمان با دیگر مناطق جهان در کرمان موتور نیز تولید میشد و به همین دلیل نسخه مونتاژی و وارداتی آن از نظر مشخصات فنی، طراحی ظاهری و داخلی و کیفیت ساخت یکسان است و فقط النترا مونتاژ ایربگ زانویی ندارد.
مزایا و معایب
+ کیفیت ساخت
+ فرمانپذیری
+ بازار دست دوم پررونق
+ امکانات رفاهی مناسب
+ سواری راحت
– عرضه محدود
مشخصات فنی
هیوندای النترا وارداتی و مونتاژی مشخصات فنی یکسانی دارند. هر دو از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکنند که خروجی آن به حداکثر ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن.متر گشتاور تولید میرسد. یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکند تا النترا بتواند در ۱۰.۴ ثانیه صفر تا صد را پر کند. بیشینه سرعت این سدان جمع و جور نیز ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت است.
پیشرانه عرضهشده برای النترا در بازار ایران، چه در نسخه وارداتی و چه در نسخه مونتاژی، قدرتمندترین مدل ارائهشده از سوی هیوندای در آن دوران بود. تنها قابلیتی که در بازار ایران ارائه نشد، حق انتخاب گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته بود ( شناخت اجزای سازنده گیربکس خودرو ) که از نظر منطقی نهتنها نیازی به حضور آن برای خودرویی چون النترا حس نمیشد، بلکه عرضه آن در بازار ایران قیمت نهایی این خودرو اقتصادی را به شکل قابل توجهی افزایش میداد. از این رو به دلیل رقابت مستقیم النترا با تویوتا کرولا، مزدا 3، کیا سراتو ارائه این آپشن امتیاز منفی به حساب میآمد.
از نظر آپشنها هیوندای النترا از رقبای خود سرتر است و امکانات رفاهی مناسبی را برای راحتی سرنشینان دارد. تنها تفاوت النترا مونتاژی با نسخه وارداتی آن، حذف ایربگ زانویی توسط کرمان موتور است.
بررسی روند تکامل هیوندای النترا
بررسی هیوندا النترا ، النترا و طلوعی به قدمت سه دهه موضوع این مقاله می باشد و در این مقاله ما نگاهی به تاریخچه هیوندای و ساخت النترا ، نسل های مختلف النترا و نیو فیس النترا خواهیم داشت. با ما همراه باشید تا النترا را از نگاه های مختلف بررسی کنیم. از دیر باز تا کنون خودرو های صتدوق دار جزو پرفروش ترین خودروهای کمپانی تولید خودرو به حساب می آمدند تا اینکه با رشد تولید خودرو های شاسی بلند در رنج قیمت خودروهای کلاس خانواده و طراحی متنوع از خودرو های کراس اقبال بازار نسبت به این خودرو ها را رو به کاهش رفت.
همچنین بدلیل گسترش شهر نشینی و افزایش ترافیک و بالا رفتن قیمت سوخت خودرو ها کامپکت مورد توجه قرار گرفتند چرا که هاچ بک هایی مانند گل همه چیز برای تناسب با زندگی شهری امروز را دارند الی یک چیز آنهم صندوق بار می باشد. هیوندا النترا یک خودرو کامپکت می باشد که شش نسل است تمامی نگاه ها را به خود دوخته و در کشور های از جمله ایالات متحده ، هند ، مالزی ، فیلیپین و ایران بخوبی جای خود را باز کرده است.تولید النترا از سال 1990 آغاز شد که تا کنون شش نسل مختلف از آن به بازار آمده است و پیشرفت النترا عزیز دردانه چشم بادامی تا جایی بود که النترا در سال 2011 عنوان خودرو سال ایالات متحده را از آن خود کرد.
طراحی ظاهری
خودروساز کرهای برای نسل ششم هیوندای النترا اگرچه از حجمپردازی و اغراق نسل پنجم به شکل چشمگیری کاست، اما خوشبختانه به سمت و سوی طراحی معقول و همهپسندتر و شاید کمی میانهرو روی آورد. البته این اقدام از سوی هیوندای با وسواس و توجه زیاد به جزئیات انجام شد. در نتیجه نسل ششم النترا بدون تردید زیباتر و همهپسندتر از نسل پنجم است و افراد میانسال بیشتری را به جمع خریداران خود راه داده است.
برخلاف نسل پنجم، این تناسبات هندسی و طراحی در نمای خارجی هیوندای النترا است که آن را جذاب میکند. شاید کمی بر سنگینی ظاهر این خودرو افزوده شده باشد، اما در عوض طراحی آن با چراغهای کشیده، شکست تند زاویه گوشه سپرها و جلوپنجره ذوزنقهای (به عنوان امضای طراحی مدرن هیوندای) بسیار بیشتر بر دل مینشیند و در گذر زمان دل تعداد کمتری از مالکان را میزند.
طراحی داخلی
طراحی نمای داخلی هیوندای النترا با تغییر از سبک قرینه به رانندهمحور در نسل ششم، ترکیب سابق هیوندای را به هم زد. هیوندای همانند کیا یکی از آن خودروسازانی بود که طراحی قرینه در نمای داخلی را به شکل بسیار گستردهای به کار میگرفت. حقیقت آن است که سبک طراحی همهپسند، در ساختار قرینه همواره سادهتر از طراحی نوع نامتقارن است.
برای هیوندای النترا کافی بود تا با امثال تویوتا کرولا، کیا سراتو و مزدا ث رقابت کند. در نتیجه ساختار نمای داخلی این خودرو، همانطور که انتظار میرود، چیزی بیشتر از یک سدان اقتصادی با کیفیت مناسب را به نمایش نمیگذارد، بهخصوص آن که تریم داخلی دو رنگ در این سگمنت جایی ندارد.
پیشنهاد برای مطالعات بیشتر:
آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک و نحوه کار
نشانه های زمان تعویض تسمه تایم خودرو
همه چیز درباره مقاومت فن خودرو و عملکرد آن
- ۰ ۰
- ۰ نظر